Om föreningen

Paddebo kulturförening är en ideell förening med säte i Österunda utanför Enköping. Sitt namn har föreningen sedan 2002, men den grundades redan 1995 och hette då teater buxbom. När teater buxbom bildades var siktet inställt på att skapa aktuell, angelägen och brännande teater med ungdomar som målgrupp. Med teaterföreställningarna Resonans (1996), Stormen (1996) och Flickan i skogen (1997) samt bland annat barnteater, happenings och fotoutställning etablerade sig föreningen på sin första hemort Skellefteå. Som uppskattning för verksamheten fick föreningen Skellefteå kommuns Ungdomskulturpris och Årets Tjurskalle -96.

Eftersom föreningens medlemmar med tiden rörde på sig flyttade teater buxbom till Stockholm under 1999. Här fortsatte teaterverksamheten i blygsammare skala, nu med inriktning på bland annat clownteater. Ur detta arbete föddes till exempel clownen Ludmilla (Helena Elvidotter Forslund), som i flera teaterföreställningar har mött massor av barn i framför allt Mälardalen.

När föreningen i mars 2002 flyttade till Enköping och blev Paddebo kulturförening var syftet att bredda verksamheten. Att både arrangera och producera olika slags kulturhändelser är nu målet. Inom ramen för detta har vi nu teaterkurser för barn och ungdom, vilket generar många fina föreställningar, som de själva skapar. Ungdomsteatergruppen har bla medverkat i Kulturveckoprogrammet i Enköpings kommun. Vi har haft tangokurs , kvinnodagsfirande samt fackel- och äppelpressarfester. Tillsammans med Åloppe byalag har vi ställt i ordning en kulturstig till Pukberget.

Under åren har föreningen haft ett bra samarbete med en rad organisationer, bland annat Paregos Mediadesign, Skellefteå kommun, Medborgarskolan, Nordiska scenografiskolan, Österundagården, Enköpings kommun, NBV och Åloppe byalag. Föreningen styrs av en styrelse som väljs varje år av årsmötet.

Föreningens organisationsnummer är 894701-8803.

Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.